Bantuan Modal Perniagaan dari Kerajaan RM2700 one-off : Semak cara mohon disini

Bantuan Modal Perniagaan dari Kerajaan RM2700 one-off. Ketahui lebih lanjut mengenai berita bantuan kerajaan semasa melalui laman web Bantuan Kerajaan.

 

Bantuan

PENGENALAN BANTUAN RM2700 GERAN PELANCARAN

 

Kerajaan melalui Jabatan Kebajikan Masyarakat memperkenalkan insentif berbentuk bantuan kewangan sekali sahaja. Di bawah program bantuan Geran Pelancaran, individu yang layak akan menerima bantuan sekaligus sebanyak RM2,700.

 

Matlamat utama melaksanakan program bantuan khas untuk doktor penjagaan primer adalah untuk membantu mereka yang memerlukan mendapatkan modal untuk aktiviti perniagaan mereka. JKM yakin melalui program bantuan sebegini ia dapat memberi manfaat kepada orang ramai dalam usaha membebaskan diri daripada belenggu kemiskinan.

 

Bantuan khas GP ini diwujudkan bagi memperkasakan ekonomi kumpulan sasar produktif Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM). Inisiatif ini menyediakan potensi menjana pendapatan untuk individu atau keluarga.

 

BANTUAN GERAN PELANCARAN BAKAL DINAIKKAN

 

Menariknya, awal tahun ini, Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat (KPWKM) mencadangkan menambah jumlah bantuan perubatan. Semasa perbincangan, cadangan bantuan akan dinaikkan daripada RM2,700 kepada RM5,000.

 

Menurut Nancy Shukri, cadangan menaikkan kadar bantuan adalah wajar kerana ia bersesuaian dengan keadaan ekonomi semasa negara. Perkara ini dibangkitkan dalam mesyuarat lembaga pengurusan dan memerlukan persetujuan Menteri Kewangan.

 

KRITERIA KELAYAKAN

 

Ini adalah syarat kriteria kelayakan asas yang telah ditetapkan untuk Skim Geran Pelancaran :

 

  • Warganegara dan pemastautin Malaysia
  • Kumpulan sasar JKM
  • Pendapatan di bawah garis kemiskinan (PGK) purata isi rumah miskin semasa atau purata isi rumah miskin per kapita semasa
  • Sebarang jenis kes tuntutan boleh dipertimbangkan dengan persetujuan KPKM

 

CARA MOHON BANTUAN GERAN PELANCARAN

 

Jika anda merupakan penerima bantuan JKM dan layak memohon geran permulaan, anda boleh memohon menggunakan dua kaedah berikut:

 

  1. Pergi ke Pejabat Kebajikan Masyarakat Daerah (PKMD) berhampiran; Ataupun
  2. Mohon secara online melalui Sistem Pengurusan Kebajikan Masyarakat (eBantuanJKM)

 

Untuk maklumat lebih terperinci, disarankan untuk terus ke Pejabat Kebajikan Masyarakat yang berhampiran. Pegawai Kebajikan Masyarakat akan menjalankan siasatan sebelum sebarang bentuk bantuan dipertimbangkan untuk pemohon.

 

Peringatan: Pemohon MESTI melaporkan kepada Pejabat Kebajikan Masyarakat di daerah tempat mereka memohon dalam tempoh 14 hari selepas mengemukakan permohonan dalam talian mereka. Kegagalan untuk hadir ke pejabat akan menyebabkan sistem membatalkan permohonan secara automatik.

DOKUMEN PENTING UNTUK MEMBUAT PERMOHONAN

 

Dokumen paling penting yang diperlukan untuk mengemukakan permohonan termasuk:

 

  • Salinan MyKad Pemohon (Depan)
  • Salinan MyKad Pemohon (Belakang)
  • Salinan MyKad/Mykid/Sijil Beranak Ahli Keluarga Hanya Tinggal Bersama
  • Salinan Kad Mata/ Bukti Pendaftaran Sementara (Untuk Orang Kurang Upaya)
  • Salinan Sijil Kematian/Cerai (Jika Berkenaan)
  • Akaun Pendapatan Atau Surat Pengesahan Daripada Majikan/Akuan
  • Laporan Daripada Agensi Lain Yang Berkaitan (AADK/Polis/Penjara) (Jika Berkaitan)
  • Satu Salinan Bil Utiliti Cth. Air/Elektrik/Telefon/Astro Dsb. (Untuk Pengesahan Alamat)
  • Kertas Cadangan Projek Dan Penilaian Harga Barang (Untuk Permohonan Geran
  • Pengesahan Rawatan/Surat Bantuan/Syor Doktor/Pakar Perubatan Dan Penilaian Harga Produk (Untuk Permohonan Bantuan/Sokongan Prostetik)

 

Bantuan

MAKLUMAT LANJUT

Jika anda mempunyai sebarang pertanyaan, anda boleh menghubungi:

 

  • Pejabat Kebajikan Masyarakat Daerah/ Bahagian/ Jajahan di mana permohonan dibuat atau hubungi ibu pejabat JKM melalui talian 03-8000 8000

 

Diharap dengan bantuan ini dapat membantu mereka yang memerlukan untuk memulakan perniagaan kecil-kecilan. Bantuan tunai sehingga RM2,700 ini boleh dijadikan modal untuk memulakan perniagaan sama ada perniagaan kecil-kecilan, peruncit kecil-kecilan, perniagaan di rumah dan sebagainya.

 

RUJUKAN PENTING

 

 

SEMAK BANTUAN LAIN YANG BOLEH DIMOHON

 

3 thoughts on “Bantuan Modal Perniagaan dari Kerajaan RM2700 one-off : Semak cara mohon disini”

Leave a Comment

×